Grote zoekmachines richten zich op het creëren van de best mogelijke gebruikerservaring door het aanbieden van relevante informatie. Daarom is het schrijven van kwalitatief hoogstaande inhoud zo belangrijk. Deze tips helpen je direct op weg naar een hogere ranking.
1. Zorg voor kwalitatieve, originele en vooral relevante inhoud
Sinds 2011 rolt Google een reeks van updates (de zogenaamde “Panda Updates”) uit die specifiek gericht zijn op websites met “thin content”. Dit betekent dat websites die content kopieerden, plagiaat pleegden of een website helemaal vol stopten met trefwoorden nu worden “gestraft” met een lagere ranking. En dat is positief nieuws, want daarmee wordt jouw website met relevante, leesbare content naar waarde gepositioneerd in de ranking.
Hoe voorkom je nu dat jouw website ook door Panda gestraft wordt?
Meer dan wat dan ook: schrijf zinvolle, informatieve inhoud die nuttig is voor de bezoekers van je website. Content moet uniek, boeiend, en waardevol zijn. Een goede lezers-ervaring is essentieel voor goede ranking in de grote zoekmachines (lees: Google). De content op je website biedt waarde voor je bezoekers en geeft hen een reden om niet alleen maar je site te bezoeken, maar om er te blijven en tot actie (het kopen van een product, aanvragen van informatie, inschrijving voor een dienst of mailinglist) over te gaan. Goede, relevante content zorgt er voor dat je de bezoeker aan je bindt en dat deze niet bij de concurrent gaat shoppen.
SEO-tip: Als je de statistieken van een specifieke pagina bekijkt – bijvoorbeeld in Google analytics – dan kan je uit een lage CTR (Click Through Rate) en / of een hoge Bounce Rate (bezoekers die meteen weer weg klikken nadat ze op de pagina kwamen) opmaken dat de pagina inhoud heeft van lage kwaliteit. Constateer je dit? Dan is het het overwegen waard om de tekst te herschrijven.
2. Denk goed na over trefwoorden
Als het goed is wil je niet alleen méér bezoekers naar je website trekken, maar meer relevánte bezoekers. Zorg er daarom voor dat je goed nadenkt over het gebruik van relevante trefwoorden in je content. Zo zorg je ervoor dat een potentiële klant niet meteen weer weg is.
Bijvoorbeeld: ik heb een hotel en wil graag klanten via mijn website aantrekken. Nu ligt mijn hotel in de buurt van Madurodam in Den Haag. Als ik dan veel schrijf over “Madurodam in Den Haag”, dan trek ik de verkeerde bezoekers op mijn website: zij zijn immers op zoek naar de attractie Madurodam. Wat ik dan beter kan doen is schrijven over “hotels in de buurt van Madurodam”. Zo maak ik toch gebruik van Madurodam, zonder de bezoeker op het verkeerde been te zetten.
SEO-Tip: Normaal gesproken moet je website van een locatiegebonden activiteit – bijvoorbeeld een hotel, sportschool, restaurant of een winkel – vooral richten op merknamen en locatie gerelateerde trefwoorden. Probeer bij het bepalen van je zoekwoorden ook eens gebruik te maken van trekpleisters in je omgeving.
3. Juiste plaatsing van je trefwoorden
Google gaat er van uit dat goed leesbare content beter scoort dan loshangende teksten die vol zitten met trefwoorden. Let er bij het schrijven op dat je de gekozen trefwoorden op een natuurlijk manier in je tekst inbouwt. Plekken waar je trefwoorden zeker niet misstaan, zijn:
- Meta Title en Meta Description (de pagina-titel, die boven aan staat en de omschrijving, zoals die in Google resultaten wordt weergegeven. Lees hier meer over goed gebruik van de Meta-Description)
- H1 en H2 Headers (dit zijn de koppen, net als in bijvoorbeeld MsWord)
- Body Text (de eigenlijke tekst van de webpagina)
- Vetgedrukte tekst
- URL (het http-adres van de pagina)
- De Alt-tag bij afbeeldingen (dit zijn de teksten die normaliter worden weergegeven als de afbeelding niet kan worden weergegeven)
SEO-Tip: Zoekmachines kijken niet alleen naar een specifiek trefwoord, maar zijn ook zo slim om synoniemen te herkennen. Maak daar gebruik van, zodat je tekst niet met 1 trefwoord vol zit, maar lekker leesbaar blijft voor de bezoeker én Google tevreden houdt.
4. Plaatsing van je zoekwoorden in de hoofdtekst
Nadat je hebt nagedacht over de juiste woorden (en synoniemen), is het tijd om te bepalen waar je deze plaatst op je pagina. Een pagina kan namelijk worden opgedeeld in verschillende onderdelen, zoals een koptekst, hoofdtekst, sidebars, voetteksten, en nog veel meer. Het Google algoritme kan al deze elementen onderscheiden en gaat er van uit dat de belangrijkste content in de hoofd-tekst staat. Daarom is het verstandig om ervoor te zorgen dat je de meeste zoekwoorden juist in de hoofdtekst plaatst.
SEO-Tip: Probeer je zoekwoorden in de eerste 80-100 woorden van je hoofdtekst te plaatsen.
5. Het aantal woorden op je pagina
In principe is er geen “goed” of “slecht” bij het gebruik van meer of minder woorden in je pagina’s. Het belangrijkste is het schrijven van relevante, leesbare content. Als je toch een richtlijn wilt aanhouden, probeer dan per pagina tussen de 500 en 800 woorden te schrijven. Dit aantal is dus niet zo zeer bepalend voor de ranking in zoekmachines, maar geeft een bezoeker die voor het eerst op je website komt, voldoende te lezen om een goede indruk te krijgen van het onderwerp van je website, van wat je doet.
TIP: Maakt je niet te druk over het aantal woorden op de pagina, maar schrijf vooral inhoud die voor je bezoeker relevant is en uitnodigt om verder te lezen, een product te kopen of tot een andere actie uitnodigt.
Als het goed is wil je niet alleen méér bezoekers naar je website trekken, maar meer relevánte bezoekers. Zorg er daarom voor dat je goed nadenkt over het gebruik van relevante trefwoorden in je content. Zo zorg je ervoor dat een potentiële klant niet meteen weer weg is.
Bijvoorbeeld: ik heb een hotel en wil graag klanten via mijn website aantrekken. Nu ligt mijn hotel in de buurt van Madurodam in Den Haag. Als ik dan veel schrijf over “Madurodam in Den Haag”, dan trek ik de verkeerde bezoekers op mijn website: zij zijn immers op zoek naar de attractie Madurodam. Wat ik dan beter kan doen is schrijven over “hotels in de buurt van Madurodam”. Zo maak ik toch gebruik van Madurodam, zonder de bezoeker op het verkeerde been te zetten.
SEO-Tip: Normaal gesproken moet je een website van een locatiegebonden activiteit – bijvoorbeeld een hotel, sportschool, restaurant of een winkel – vooral richten op merknamen en locatie gerelateerde trefwoorden. Probeer bij het bepalen van je zoekwoorden ook eens gebruik te maken van trekpleisters in je omgeving.